U poslovnom okruženju se, na žalost, ponekad dogodi da se susretnete s prijetećim ponašanjem i nasilnim ljudima. Važno je u takvim situacijama ostati miran i ne dopustiti da situacija eskalira.
Bilo da je riječ o neugodnoj situaciji poput davanja otkaza ili nezadovoljnom klijentu, za zadržati situaciju pod kontrolom potrebno je malo poznavanja ljudske psihologije.
Bloger Ian s bloga Ian’s Messy Desk ima dosta iskustva u menadžmentu i nedavno je podijelio svoje iskustvo s takvim situacijama:
Prije nekoliko godina bio sam uključen u davanje otkaza jednom zaposleniku. Bio je oko 20 centimetara viši i 30 kilograma teži od mene. Njegov šef mu je rekao lošu vijest, prošli smo kroz postupak otkaza i potrebne dokumente, nakon čega smo ustali i krenuli otići.
Susret s nasilnim zaposlenikom
Iznenada, unio mi se u lice. Stisnuo je šake i počeo vikati. Odgovorio sam mu najmirnije i najtiše što sam mogao. To je trajalo nekoliko minuta, iako se meni činilo kao vječnost. Očekivao sam kad će tešake početi lupati po mojoj glavi. Na kraju se okrenuo i napustio sobu, a ja sam se srušio u obližnju stolicu, potpuno istrošenih živaca.
Kao što možete zamisliti, gubitak posla može izazvati raznolike reakcije kod ljudi. Neki su šokirani i tiho odu zamišljeni, drugi plaču, a treći postanu nasini i vrijeđaju.
Naučio sam nekoliko stvari o tome kako se odnositi prema ljudima koji su nasilni, ljuti i neprijateljski nastrojeni.
- Usmjerite svoju pozornost na njih da shvate da vas zaima što imaju za reći.
- Ne buljite, to će shvatiti kao izazov.
- Ostanite mirni i pokušajte ih smiriti. Ne dopustite da ljutnja pređe na vas.
- Budite svjesni kako izgovarate riječi.
- Govorite sporo, tiho i samouvjereno.
- Govorite jednostavno. Ne koristite birokratski jezik i složenu terminologiju.
- Slušajte pažljivo. Ne prekidajte savjetom ili kritikom, ako je nisu tražili.
- Potaknite ih da govore. Nemojte im govoriti da se smire.
- Ostanite objektivni i otvorena uma.
- Koristite šutnju kao alat za smirivanje.
- Prihvatite njihove osjećaje. Pokažite da vam je jasno da su povrijeđeni.
Neverbalno ponašanje
- Neka vaš govor tijela ostane miran. Opustite se, ne stišćite šake i zadržite pozoran izraz lica.
- Stanite tako da vam pristup izlazu nije blokiran.
- Postavite se pod pravim kutom u odnosu na osobu, a ne izravno ispred nje.
- Ostavite dovoljno osobnog prostora – metar do metar i pol.
- Budite na istoj fizičkoj razini s osobom – sjedite ako sjede, umjesto da stojite iznad njih.
[…] vratima gdje šef držeći vrata otvorenima ili odškrinutima, šalje poruku o dostupnosti svojim zaposlenicima. Već smo pisali o tome kako postati najbolji šef na svijetu, a evo koji savjet i znanost […]