Motiviran zaposlenik je najbolji zaposlenik. Na posao ne odlazi s grčem u želucu nego s veseljem pristupa zadacima. Problemi su za njega izazovi koje treba riješiti, a na kraju dana ponosan je na učinjeno. U konačnici, sve se to odražava na profit vaše tvrtke.
Jedna od najjednostavnijih dobro poznatih tehnika motiviranja zaposlenika zove se 3R, prema engleskim riječima respect, recognition i reward. Mi ćemo je prilagoditi našem jeziku kao 3P – poštovanje, prepoznavanje i priznanja. Imao sam prilike u karijeri se uvjeriti da tehnika funkcionira – radio sam za ljude koji su se tako odnosili prema zaposlenicima i uvijek su dobivali izvrstan rezultat. Kasnije sam imao priliku biti u poziciji onoga koji mora dijeliti 3P i trudio sam se držati se onoga što su me naučili.
Evo kako to funkcionira:
1. Poštovanje
Nije stvar samo nominalnog poštovanja izraženog verbalnim putem – pozdravljanja svakog zaposlenika, točnog oslovljavanja i prikladnog vokabulara u poslovnim situacijama. Ljudi jako dobro čitaju vaš govor tijela, geste i mimiku. Potrudite se da se prema svima postavljate jednako i ne radite uvredljive geste dok razgovarate s nekim tko je na drugom kraju korporativnog hranidbenog lanca.
Svatko je vrijedan toga da saslušate što ima za reći o poslu koji obavlja, čak i ako mu na kraju morate pristojno reći da uvažavate njegovu primjedbu, ali da će se stvari morati obaviti po vašem.
Može se mnogo raspravljati o tome koje tehnike koristiti u kontaktu sa zaposlenicima, ali najjednostavnija je možda gajiti iskreno poštovanje prema tome čime ljudi doprinose viziji tvrtke. To će svi znati prepoznati.
2. Prepoznavanje
Istraživanja su pokazala da visina plaće i druge povlastice nisu niti približno najvažniji razlog zaposlenicima za zadovoljstvo. Ljudima je najvažnije da netko prepozna njihov rad.
Najljepše od svega, ta je metoda motiviranja zaposlenika posve besplatna. Vjerojatno se većina zaposlenika u Hrvatskoj u karijeri srela sa šefovima koji su škrti na pohvalama. To kao da se uči u hrvatskim poslovnim školama kao standardna praksa.
Međutim, nedavno je provedena velika anketa na zaposlenicima većih američkih kompanija. Evo što se otkrilo: zaposlenicima je najvažnije da netko prepozna njihov trud. Tako je odgovorilo 37 posto ispitanika, dok ih je 13 posto odgovorilo da im nije potrebna dodatna motivacija jer sami sebe motiviraju. Nakon njih slijede oni koji žele da ih šef inspirira, pa oni koji bi htjeli imati više autonomije. Zaposlenici koji bi htjeli da ih se više plati kako bi bili motivirani su na petom mjestu i tek ih je sedam posto.
Stoga, recite zaposlenicima što su dobro obavili, po mogućnosti pred drugima. Kritiku možete odraditi iza zatvorenih vrata.
3. Priznanja
Naravno, konkretno je najbolje: povišica ili bonus najbolje govore koliko se nečiji rad cijeni.
Ali postoje i druge metode koje se primjenjuju u dobrim tvrtkama. Jedna od mogućnosti je praćenje rođendana zaposlenika – srdačna čestitka i možda prigodna zakuska u obliku kolača ili torte razveselit će svakoga.
Nagrada za zaposlenika godine s plaketom i simboličnim darom (gotovinom, pametnim telefonom, tabletom…) je još jedna od dobrih metoda.
Zaposlenike koji su se osobito iskazali i naradili na nekom projektu koji je trebalo dovršavati pod pritiskom rokova je dobro u mirnije vrijeme dodijeliti slobodan dan, ili barem pola dana ranijeg odlaska s posla pred vikend. Ako se posao dovršavalo u petak do kasno, i ako okolnosti to dopuštaju, možda je dobra ideja ljudima dopustiti da u ponedjeljak na posao dođu kasnije. Prema mnogim istraživanjima, ljudi svoje vrijeme cijene više od novca.
Metoda poštovanja, priznavanja i dodjeljivanja priznanja nije osobito sofisticirana metoda menadžmenta. Mnogi dobri menadžeri primjenjuju je instinktivno, jer su početne premise jednostavne i samorazumljive. Ipak, djelotvorna je u motiviranju zaposlenika i jačanju izgleda vaše tvrtke za uspjeh.