SHARE

Znanstvenici su napravili pokus na djeci, tijekom kojeg su im dali seriju testova, od kojih je svaki sljedeći bio teži. Nakon prva dva testa, rekli su djeci da su im rezultati bili dobri. Skupinu A su pohvalili i rekli im kako su oni pametni i talentirani. Skupini B su rekli da su uspjeli jer su naporno radili.

Zatim su im zadali jako težak test. Bio je toliko težak, da djeca nisu točno odgovorila niti na jedno pitanje. Nakon što su im priopćili rezultate testa, pitali su ih znaju li zašto su tako slabo prošli. Skupina A je rekla da se to dogodilo jer nisu dovoljno pametni. Skupina B je zaključila da su loše riješili test jer se nisu dovoljno trudili.

To je zaista zapanjujuće. Govorite li ljudima da su pametni, štetite im, jer ih učite da je njihova inteligencija ono što definira uspjeh. Kad se suoče s neuspjehom, logičan je zaključak da nisu baš inteligentni. S druge strane, hvalite li ljude za trud, ostaju usmjereni na nešto što mogu kontrolirati – rad koji ulažu u uspjeh.

Vratimo se pokusu – znanstvenici su nastavili i dali djeci još jedan test. Ovaj je bio mnogo lakši. Do tog trenutka su obje skupine imale podjednake rezultate na testu. Nije bilo značajne razlike među njima. Na zadnjem testu su se rezultati jako razlikovali. Skupina A (oni kojima se reklo da su pametni), imala je u prosjeku 25 posto lošiji rezultat od skupine B (oni kojima se reklo da su vrijedni).

Zašto se to dogodilo? Pokušajmo zamisliti tijek misli dviju grupa:

Skupina A – oni kojima se reklo da su pametni

  1. test – O, prilično sam pametan, super.
  2. test – Opet kažu da sam pametan. Možda sam i pametniji nego sam mislio.
  3. test (onaj nemogući) – Jako sam loše napisao. Možda i nisam baš pametan. Možda sam i gluplji nego sam mislio.
  4. test – Zašto da se trudim kad nisam pametan?

Skupina B – oni kojima se reklo da su vrijedni

  1. test – Hej, ponosni su na moj trud.
  2. test – Opet sam uspio. Očito se jako trudim.
  3. test (onaj nemogući) – Loše. Nisam se baš potrudio ovaj put.
  4. test – Jako sam se potrudio i zato mi je uspjelo.

Prilično velika razlika zbog samo nekoliko različitih riječi, zar ne?

Ovo je nešto što možete primijeniti na svoju djecu. Ne želite da vaša djeca misle da svoj uspjeh duguju pameti. Oni moraju osjećati da uspjeh dolazi od napornog rada. Moraju shvatiti da se nagrađuje trud. Nemojte djeci govoriti da su pametna.

Neke druge studije sugeriraju da isto vrijedi i za odrasle. Menadžment bi trebao paziti kako hvali zaposlenike, usmjeriti se na njihov trud, a ne na pamet.

Nismo pronašli studije o samomotivaciji, ali iskustvo pokazuje da je dobro dovesti se u ovakvo stanje uma i kad morate sami sebe potaknuti. Nemojte biti previše ponosni na svoju inteligenciju, nego se fokusirajte na uloženi trud. Znat ćete trudite li se zaista i dajete li najbolje od sebe. Ako se nagradite kad vam to pođe za rukom, postavljate se u poziciju za uspjeh, čak i nakon neuspjeha. Ako se usmjerite na to koliko ste pametni i talentirani, minirat ćete sami sebe.

(Prilagođeno s Productivity 501)