Gotovo svi u svojem radnom vijeku, prije ili kasnije, moraju održati javni govor. Bilo da je riječ o poslovnom sastanku, uvjeravanju pri prodaji, ili čak političkom govoru, ključno je ugrabiti (i zadržati) pažnju onih kojima se obraćate.
U današnje doba interneta, sve rjeđe ulazimo u situacije kad trebamo uživo govoriti pred više ljudi, i tako polako gubimo jednu jako bitnu vještinu.
Kako govoriti da vas ljudi slušaju? Dugogodišnja stručnjakinja za poslovnu komunikaciju Lindsey Knerl podijelila je 7 najbitnijih koraka uz koje ćete publiku uvjeriti da obraća pozornost, i uistinu sluša ono što imate za reći:
1. Uzmite u obzir publiku kojoj se obraćate
Prije nego što krenete govoriti pred ljudima, morate uzeti u obzir tko su ti ljudi. Ako je riječ o formalnom događanju za kojeg je napravljen i Facebook event, tamo ćete moći vidjeti koji ljudi dolaze na govor. Kad dobijete uvid u tip ljudi kojima ćete se obraćati, razmislite što oni žele ćuti. Uzmite vremena, i pronađite najbolji način da im kažete ono što žele ćuti, a da pritom prenesete sav potreban sadržaj.
Što ako ne možete doznati tko dolazi na predavanje? U tom slučaju pri početku govora pokušajte saznati nešto o ljudima postavljanjem jednostavnih pitanja – primjerice recite da dignu ruku svi koji koriste određenu aplikaciju. Tako ćete znati koje su teme relevantne. Čak i u razgovoru u četiri oka, kratka pitanja mogu puno olakšati diskusiju.
2. Nemojte zavijati poput djeteta
Roditelji često govore svojoj djeci “sad si već velik/a, nemoj cmizdriti.” To znači da trebate prestati tepati i zavijati. Ovo je primjenjivo i u javnom govoru. Usporite, dišite dok pričate, kontrolirajte visinu tona i brzinu govora, i pazite na jasan izgovor. Ako vam glas puca od nervoze i suhoće, zastanite i popijte vode (koju uvijek trebate držati pri ruci).
3. Budite samouvjereni
Ako želite pozornost drugih, morate pokazati samopouzdanje. Plašljiva i sramežljiva osoba ne može lako dobiti potrebnu pažnju. Držite se uspravno, pričajte jasno i glasno. Sjetite se da vas duboki udisaji opskrbljuju kisikom, i ujedno opuštaju, što vam pomaže da razmišljate jasnije.
4. Kako govoriti da vas ljudi slušaju – držite s uspravno i samouvjereno
Bilo da govor držite stojeći ili sjedeći, postoji najbolji način da privučete pažnju publike. Kad stojite, ispravite leđa, podignite glavu i prste prekrižite u razini pupka. Rukama povremeno gestikulirajte kako bi pojedine riječi naglasili – pogledajte kako to rade voditelji i novinari u medijima. Ovako se možete učiniti višim, što pomaže pri stvaranju autoriteta. Mnogi stručnjaci tvrde da im je držanje pomoglo pri uspjehu jer ih je “podiglo” par centimetara.
Kada stojite pazite i da su vam noge blago razdvojene. To je znak samouvjerenosti. Kada sjedite, polegnite podlaktice na stol, jer ćete tako pokazati samopouzdanje i pristupačnost, uz koju ćete se približiti publici.
Prepoznajte koji su vaši strahovi, i o njima promislite prije govora kako bi ih se riješili. Normalno je biti nervozan i preplašen, ali postoje određene strategije koje vam mogu pomoći, primjerice preuveličavanje simptoma, i zamišljanje najboljeg mogućeg ishoda.
5. Ostanite sigurni u sebe – čak i ako se pogubite
Ako pri govoru izgubite tok, ako nespretno mumljate, i ne možete se vratiti na put, možda je vrijeme za dobro isplaniranu šalu. Ljudi koji se znaju šaliti na svoj račun mogu brzo pridobiti natrag pažnju publike.
Ma što se dogodilo, izbjegavajte isprike. Ostanite sigurni u sebe i svoju poruku – u suprotnom će publika brzo izgubiti interes, i smatrati da nemate autoritet na temu.
Ako netko od slušatelja počne tvrditi da govorite krive stvari, pozovite ih na diskusiju u prikladno vrijeme, umjesto da kažete “žao mi je što tako mislite”.
Ako pričate u četiri oka, birajte riječi kojima ćete pokazati empatiju, ali i u isto vrijeme ne smijete biti pokolebljivi. Koristite fraze kao “Shvaćam što hoćete reći – ali ovo vam govorim iz sljedećih razloga:…..”.
Držite se cilja razgovora, i za vrijeme konflikta se pokušajte vratiti na temu. Recite publici da razumijete njihovu frustraciju, ali kako bi održali dobar javni govor, morate se znati vratiti na temu.
6. Kontakt očima je ključan
Očni kontakt s publikom je ključan jer nitko ne želi da ih se ignorira. Ako primijetite da vas netko ne gleda, tu osobu gledajte u uči, i to nekoliko minuta, dok ne povratite njihovu pažnju. Nemoguće je gledati svakoga u oči, stoga kasnije izaberite osobu koja je zainteresirana i afirmativna i držite se nje. Ako je publika generalno nezainteresirana, približite im se nekoliko koraka. Ponekad ih samo trebate podsjetiti da ste tu, i da je vaš govor jedino na što bi trebali usmjeriti pažnju.
7. Održite njihovu pažnju interesantnim govorom
Ljudi prirodno prebacuju pažnju s jedne stvari na drugu svakih nekoliko minuta. Kako bi održali koncentraciju publike, mijenjajte svoj pristup ss vremena na vrijeme. Ubacite priču s kojom se slušatelj može povezati, okoristite se humorom, ili predstavite građu na nov način.
Dobri učitelji ovu metodu koriste svakodnevno. Shvaćaju da svakih 10-12 minuta moraju mijenjati pristup, i rotiraju tip vježbi – iz aktivnog u pasivni i obrnuto. Preuzmite njihove metode kako bi održali koncentraciju slušateljstva.
Bilo da morate svoje ideje prezentirati potencijalnom klijentu, bilo da želite motivirati svoje osoblje, ili trebate petnaestogodišnjacima prenijeti ključne upute, ovi će vam trikovi pomoći da vaša publika bude angažirana, fokusirana i spremna na upijanje podataka koje izgovarate.