Kad konzultanti pokrenu biznis, najčešće su uplašeni u početku. Boje se da neće moći plaćati račune. Strah ih je da će im biznis propasti, i da će se morati vratiti na tržište rada podvijena repa. Taj strah donosi patnju na dva načina.
Prvo, pristaju na suradnju s toksičnim klijentima, koji se prema njima odnose loše. Ti klijenti traže uvijek više, bez da su spremni platiti dodatne pogodnosti. Odnose se prema vama kao šef koji iskorištava zaposlenike.
Drugo, zbog loših klijenata, i njihovih promjenjivih zahtijeva, rijetko vam ostaje vremena za dovršavanje projekata. I zbog toga često morate raditi vikendima i noćima, što vam narušava zdravlje i sposobnost odlučivanja.
Kako bi riješili te probleme, morate prepoznati četiri glavna razloga zašto ne dovršavate projekte. Uz samo malo pažnje i planiranja, možete se riješiti poslovnih poteškoća.
1. Niste dobro procijenili procedure u projektu
Konzultanti najviše griješe kad pretpostavljaju da već znaju projekt napamet. Razgovaraju s potencijalnim klijentima pola sata, i naprave procjenu projekta prema kratkim natuknicama. A onda otkriju da postoji još 50 dodatnih stvari koje klijenti očekuju.
Lako se nađete stjerani u kut, s hitnim rokovima za izvršenje.
Rješenje: Prije nego što krenete raditi na projektu, napišite detaljan plan. Neka vam zahtjevi klijenta budu samo baza plana.
Za izradu prave procedure trebate uzeti u obzir zahtjeve klijenta, potom je bitno napisati predmete isporuke, i najbitnije, ishode za svaki predmet.
Dakle, klijentu je najbitniji ishod. Oni su vas unajmili kako bi povećali svoj profit, odnosno umanjili troškove, a ne samo za “uljepšanje” biznisa. Zato im trebaju konzultanti.
2. Radite s pogrešnim klijentima
Svi konzultanti ponekad naiđu na prezahtjevne klijente. Oni ih zovu svaki dan imaju novih 22 stvari koje bi trebalo uključiti, i nadodati na onih 26 koje su tražili jučer. To nije nimalo zabavno, i ubija vam volju za životom, ali sami ste se doveli u tu situaciju.
Rješenje: Trebate pronaći solidan sistem odabira klijenata. Kako bi to učinili, morate paziti na par stvari.
Prvo, definirajte savršenog klijenta. Jedna od boljih knjiga na tu tematiku je “Book Yourself Solid” Michaela Porta. Ako imate puno loših klijenata, vrijeme je da se pozdravite s njima.
Drugo, postavite ustaljene procedure, kako bi iskorijenili neželjene klijente. Postavite desetak ciljanih pitanja, i nemojte kretati u posao s klijentima koji vam ne odgovore na njih.
Treće, trebate se naći s njima u četiri oka, nazvati ih telefonski, ili putem videopoziva kako bi razgovarali u projektu. Najbolje ćete moći pročitati potencijalne klijenta kad vidite njihove kretnje. Najmanje što možete učiniti je nazvati ih, i čuti im glas.
3. Konzultanti, ne smijete biti zaboravni
Jeste li ikad primili email od klijenta u ponedjeljak, u kojem je upit o tome kako projekt napreduje.? A potom se vi osjećate užasno jer ste zaboravili na projekt, i na njemu niste dugo radili.
Rješenje: Tu je problem to što ste se pouzdali u vlastito pamćenje, umjesto na sistem, koji bi vam olakšao procedure.
Ako ne zapišete, zaboravit ćete. Odaberite jedan poslovni sustav. Nije važno koji, samo odaberite jedan, i koristite ga za sve projekte.
4. Prezaposleni ste
Konzultanti vole pristajati na posao. Žele pomoći ljudima, i osjećaju se odlično kad netko s njima želi surađivati. Ali također su naviknuli udovoljavati ljudima, da gotovo zaboravljaju reći “NE”.
Čak i ako su vam svi klijenti ugodni i dobri, možete postati neučinkoviti. Problem je što stalno pristajete na projekte, postajete pretrpani, pa se svi projekti odužuju.
Rješenje: Naučite češće govoriti “NE”, čak iako primite primamljivu ponudu. Možete ih i odbiti bez te riječi – samo im povisite cijenu usluge. To će ih otjerati.
Međutim, postoji i druga metoda za dobivanje idealnih klijenata. Primjerice, umjesto da radite sa svim fitness trenerima, radite samo s onima koji rade Crossfit. Tako ćete suziti popis.
Nitko ne želi uništiti svoje živce, iposao. Uz samo malo planiranja, možete dovršiti svaki projekt na vrijeme.
(preuzeto s Lifehack)