Koliko vas je puta neka misao spriječila da krenete nešto raditi? Primjerice, bili ste uzbuđeni oko nečega, i onda ste se sami odgovorili prije nego ste pokušali početi?
Nažalost, ovo se događa često…
Ubijanje mogućnosti u njihovom začetku može biti jedna od najvećih tragedija. Jesu li vam na um ikad došle ovakve misli?:
“Volio bih svoj hobi pretvoriti u biznis, ali postoji toliko puno ljudi koji to već rade jako dobro, a ja nemam previše slobodnog vremena… to neće upaliti.”
“Stvarno bih volio pokrenuti biznis koji će se baviti _______, ali konkurencija je PREVELIKA, kako mogu uspjeti?
“Stvarno bih volio drugima pomoći s mojim radom, ali to već radi toliko mnogo ljudi, zar ne?”
Zvuči poznato?
I mislili smo….
Kad se suočite sa strahovima, postajete slobodni
Konkurenciju često smatramo lošom stvari, ali danas vam želim promijeniti mišljenje, i dati sasvim novi uvid u kompetitivnost – jer je to jedna od najkorisnijih stvari za napredak.
Primjerice, John i Dana Shultz su 2012 živjeli teško – John je završavao fakultet prava, dok je Dana radila honorarne poslove. Međutim, te godine su također pokrenuli vlastiti blog, koji je pokrivao razne teme, od životnog stila, do prehrane i fitnessa. Isprva nisu krenuli s namjerom da zarade, no danas vode jedan od najuspješnijih blogova na internetu – Minimalist Baker, usprkos činjenici da je u vrijeme pokretanja navedenog bloga, postojalo još 16 588 blogova o hrani!
Dakle, bitno je krenuti. Jedino ako ne krenete, možete biti 100% sigurni da nećete uspjeti.
Konkurencija je koncept
Te izjave da je “tržište prezasićeno”, ili da je “konkurencija prevelika” (ili nešto treće), samo su izlike. Takve stvari ponavljamo samo kako bi imali razlog da odustanemo; samo kako bi izbjegli nelagodu koja nastupa pri izlasku iz komforne zone.
Jednostavno rečeno, odustajanje je lakši put….
Naš um lako pronalazi razlog zašto nešto ne možemo:
- Premlad sam
- Prestar sam
- Prebogat sam
- Presiromašan sam
- Previše sam neiskusan
- itd.
Lista je i dulja, ali svakako možete nadvladati bilo koju od navedenih situacija.
Kako bi bili revolucionarni, razmišljajte drukčije od drugih
Iskonska inovacija nije više jedini put do uspjeha. Danas ljudi uspijevaju i malim prilagođavanjem postojeće usluge.
Primjerice:
- Minimalist Baker: Jesu li i prije postojali blogovi o hrani? Da, i to na tisuće! Ali oni su dodali svoj žig: “Volimo kuhati jednostavno, stoga je za sve naše recepte potrebna jedna posuda, 10 sastojaka, i manje od 30 minuta pripreme.” Ovo nije nužno revolucionarna ideja – ali je postala hit!
- Uber: Ljudima je potreban prijevoz. Mnogi ljudi posjeduju automobil. Uber je jednostavno spojio to dvoje, i to na uz razumljivu aplikaciju. Kako se netko toga prije nije dosjetio?! Jer su ljudi bili naviknuti na taksije. To je bilo “sigurno tržište”- e pa sad više i nije toliko!
- Airbnb: Ista stvar. Uzeli su postojeće resurse – apartmane i kuće koje su prazne dok nema vlasnika – i pretvorile ih u alternativan smještaj za putnike. Brilijantno! Izvrstan način za iskoristiti postojeće nekretnine. A pogledajte tko su im konkurenti – hotelijerska industrija, tržište teško preko 550 milijardi američkih dolara. Pokušajte se boriti s takvim gigantom!
Drago nam je da su se ove tvrtke ipak odvažile krenuti. Olakšale su život mnogima, i nisu dopustili da ih konkurenti obeshrabre.
Sad ćemo pobliže sagledati konkurenciju, zašto je beznačajna, i zašto su vam konkurenti u biti najbolji učitelji.
Zašto su vam konkurenti najbolji učitelji
1. Ako nešto već postoji, imate model po kojem raditi!
“Prvo vas ignoriraju, potom vas ismijavaju, pa se bore protiv vas, i onda pobjeđujete” – Mahatma Gandhi
Biti prvi u nečemu zahtijeva iznimnu snagu, ustrajnost, i izdržljivost. Kad je Steve Jobs zamislio da će svi posjedovati osobno računalo, ismijavali su ga, rekli su mu da je šašav, i ta je to nemoguće.
Danas, ne samo da ih imamo kod kuće, već ih nosimo cijeli dan u džepu, pa čak i na zapešću! Globalno tržište mobitelima je naraslo na 4.6 milijuna korisnika, koji su praktički ovisni o smartphoneima.
Dakle, umjesto da na nekoga iz svoje branše smatrate konkurentom, zahvalite im što su vam utrli put! Ne morate ići sami istim putem. Imate na koga se ugledati, i od koga učiti.
Kad stvari gledate ovako, shvatit ćete da vam konkurenti nisu neprijatelji, već saveznici!
2. Ako netko već radi što bi vi željeli raditi, to znači da postoji tržište!
“Mene naprijet gura mogućnost, a ne garancija.” – Nicholas Sparks
Možete prijateljima ponuditi da će te im uređivati vrt, pa ako vas bukiraju svaki vikend, već imate biznis. Sličnu stvar je učinio i Ante Lerga, samo s održavanjem brodova.
Dakle, konkurenti su znak da tržište postoji, i na tome trebate biti zahvalni.
Napomena: Ovo ne znači da trebate samo kopirati druge. Budite svoji, jedinstveni. Dodajte još više vrijednosti za novac. Nudite uslugu na sasvim kreativan način. Neka vas zapamte!
3. Nitko ne može biti vi!
“Vi ste tu kako bi ostvarili jedinstvenu svrhu Svemira. Toliko ste bitni!” – Eckhart Tolle
Vi ste jedinstveni. Imate jedinstven dar, posebne talente, misli, ideja, i mišljenja – i kad počnete slušati sebe (a ne društvo), koncept konkurencije će vam postati beznačajan.
I potičem vas da prestanete previše sumnjati u sebe… Postoji doslovno jedna verzija vas na ovoj planete – a to samo znači da ste uistinu jedinstveni. Nadalje, to znači i da nitko ne može napraviti nešto točno kao što vi to možete. Doslovno nitko ne može ponuditi uslugu koju vi možete. Zar to nije sjajno?!
Zato vam predlažem da pitate prijatelje i obitelj koji su vaši talenti, jer se često sami ne možemo uvidjeti svoju vrijednost.
Postoji nešto što možete ponuditi drugima – pronađite to, i pomognite ljudima svojim uslugama.
4. Konkurenti vam daju uvid u ono što NE želite raditi
“Zadovoljna mušterija je najbitnija za uspješan biznis.” – Michael LeBoeuf
Postoje li možda tvrtke čijim se proizvodima i uslugama divite, ali vam se ne sviđa njihov pre agresivan marketing, ili pak usluga za korisnike?
Njima također trebate zahvaliti! Bitno je ne ponoviti istu stvar koja vam se ne sviđa kod drugih.
Teško je znati ono što želite, ako ne znate što ne želite. Stoga, svaki put kad vam se nečija usluga ne svidi, to zapamtite, i u svojem biznisu mijenjajte pristup.
5. Ako stalno učite i razvijate se, konkurencija vam neće smetati
“Istinska otmjenost ne proizlazi iz savladavanja drugih, već iz poboljšanja samog sebe.” – Portia de Rossi
Ako stalno učite i razvijate se, ako širite vidike, znanje, um, pristup radu, itd., nikad nećete morati brinuti o konkurenciji.
Međutim… ipak nešto morate i napraviti s tim znanjem! Zapamtite da je provođenje djela daleko najbitnija stvar. Možete biti najpametnija osoba na svijetu, ali ako ne DJELUJETE, nećete stići ikamo.
Ako pak redovito djelujete, nećete morati ni misliti na konkurente, jer ćete biti miljama ispred ljudi koji samo govore, a ne rade!
Čak i ako vas netko pokuša kopirati, neće u tome uspjeti – uspjet će dostići samo ono što ste bili, a ne ono što ste sad.
Ljudi koji uspiju svoju strast pretvoriti u profit su ljudi koji na tome neumorno rade, a ne oni koji bi to samo htjeli… Stoga, ako ostanete gladni, pronaći ćete put. Stalno ćete se razvijati. A ako se stalno razvijate, naučit ćete kontinuirano pomagati ljudima na svjež i nov način.
Učite. Radite. Ponavljajte.
6. Ako vam je namjera iskrena i dobroćudna, konkurenti su nebitni
“Ljudi koji primaju najviše pohvala su njima neopterećeni. Dakle, ako želite odobrenje drugih, prestanite razmišljati o sebi, i fokusirajte se na pomaganje drugima.” – Tony Robbins
Ako vaša ponuda dolazi iz iskrene namjere za pomaganjem drugima, a ne da bi udovoljili sebi, konkurenti ne postoje.
Recimo da vam je uistinu stalo da drugi ljudi postanu zdravi i fit, i pokrenete blog sa savjetima, receptima, idejama za vježbe, itd. Ako shvatite da vam je prava misija pomoći drugima da postanu zdraviji i sretnije, onda nije bitno koliko ćete klikova dobivati. Ako ste pomogli jednoj osobi, već ste uspjeli!
Dakako, s vremenom je mudro iskoristiti taktiku koja vam pomaže da razvijete strast ili projekt, ali ako ne krenete iz dobroćudnih namjera, temelji će vam biti klimavi… a svi znamo kako završava kuća na lošim temeljima.
Budite iskreni. Dajte sebe drugima. Neka vam bude stalo do promjene koju želite izazvati. Kad promišljeno spojite svoje talente sa željom da pomognete drugima, sve će se riješiti po putu.
Jedino čega se trebate odreći jest kompetitivnost
Ovo je bitna misao. Drago mi je da Minimalist Baker, Uber, i Airbnb nisu dozvolili konkurenciji da ih zaustavi. Mnogima su olakšali život.
Sigurno i vi znate nekoliko sličnih primjera. Koje usluge vi koristite, a da su ih osmislile tvrtke koje su zanemarile konkurenciju? Zar vam nije drago zbog toga?!
Posvuda postoje primjeri ljudi koji su zanemarili izlike, stoga i se i vi odvažite, i krenite.
Sad kad znate da konkurenti nisu izlika… Što ćete učiniti?
(Prilagođeno s bloga liveyourlegend)