SHARE

J.D. Meier, dugogodišnji zaposlenik, i menadžer u Microsoftu, htio je saznati kako Bill Gates razmišlja.

Ispitivao je razne ljude, od pisaca Billovih javnih govora, do zaposlenika koji su preživjeli njegova podrobna ispitivanja.

Zanimljivo je kako osoba Gatesova kalibra razmišlja, i koristi svoje vještine za rješavanje problema

Bill Gates razmišlja drukčije

Bill Gates gleda na stvari drukčije, i razmišlja različito od većine. Izuzetno dobro primjećuje mane, vidi prilike, i spaja točke.

On zna precizno vidjeti detalje, ali i sagledati širu sliku.

Gates se zna vratiti u prošlost, i predvidjeti budućnost. Također se zna fokusirati na pogodnosti ideje ili inovacije, prije nego se krene brinuti o njihovom poslovnom aspektu.

Iskoristite Gatesova razmišljanja kako bi bili u prednosti

Gatesov način razmišljanja vjerojatno može pomoći i vama, premda samo promijenili perspektivu kod rješavanja problema. Bilo da želite promijeniti svijet, ili samo želite probuditi zvijer u sebi, razmišljanja ovog milijardera i filantropa neće vam biti na odmet.

Kako razmišljati poput Billa Gatesa?

Iako vam Bill neće posuditi svoj mozak, možete barem emulirati njegovo razmišljanje. Evo deset obrazaca mišljenja od kojih možete krenuti:

1. Napravite listu prioriteta, i držite je se

“Koja je sljedeća najbolja stvar o kojoj biste trebali razmišljati?” Odavde sve kreće.

Vrijeme je najograničeniji, i najvrjedniji resurs. Važno je da se pitate je li pojedini problem vrijedan vašeg vremena. Prije nego se bacite na njega, pitajte se je li vrijedno truda.

Je li ovo značajno? Koliko vremena bi trebali potrošiti na to. Ako želite vidjeti kako Bill Gates radi prioritete, pogledajte video.

2. Postavljajte pametnija pitanja

Ako želite bolje odgovore, pitajte bolja pitanja. Umjesto da zapnete u klasičnom redu pitanja, kao što je “Što nije u redu s ovim?”, ili “Što je dobro oko ovoga?”, trebali biste vaše razmišljanje produbiti, i to raznolikim pitanjima.

Microsoftovi djelatnici uče takozvana “Precizna pitanja/Precizne odgovore”. U tom pristupu, postoji 7 kategorija preciznih pitanja:

1) Go/NoGo – Trebamo li uopće razgovarati o ovome? 2) Pojašnjenje – Što misliš pod time? 3) Pretpostavke – Što pretpostavljamo? 4) Osnovno kritičko pitanje – Kako znamo da je ovo istinito? 5) Uzroci – Što je uzrokovalo ovo? 6) Posljedice –Koje će biti posljedice? 7) Djelovanje – Što trebamo učiniti?

3. Vaše odluke donosite nakon sagledavanja podataka

Ovo je jedna od najtežih promjena koje trebate donijeti. U pravilu, ljudi donose nagonske odluke koje kasnije žele potkrijepiti podacima.

Međutim, potrudite se to promijeniti. Pitajte se “Što kažu podaci?”. Informirajte se prije odluke.

To znači da trebate proučite puno izvora podataka. Ovo je ekstreman trening emocionalne inteligencije, uz kojeg se učite umiriti prenagljene odluke, te okrenuti se logici i kritičnom mišljenju.

4. Odreknite se ega

Morate znati kako se odvojiti od problema. Također se trebate odvojiti i od rješenja.

Problem i rješenje trebate “držati u rukama”, te istražiti ih iz raznih kuteva. Stoga, umjesto da se fokusirate na to da ste u pravu, pitajte se jeste li pronašli ISPRAVNO RJEŠENJE.

Vaša promišljanje nemojte shvaćati previše osobno.

5. Vaš problem formulirajte

Formulirajte problem, slično kao kada uokvirujete sliku. Pritom je bitno znati na što se fokusirati, što je unutra, a što izvan. Kad formulirate problem, tada ga ograničavate. Nadalje, formuliranjem ćete također dobiti bolji uvid u problem, a lakše ćete ga i podijeliti s drugima.

Evo nekoliko primjera formuliranja problema: Tko mi je klijent? Što konkurencija radi? Kako mi možemo reagirati? Kako se mi razlikujemo od ostalih? Kako se tehnologija mijenja, i kako se mi možemo prilagoditi uz nju našim klijentima? Koji su prioriteti naše tvrtke?

6. Steknite pravi uvid u problem

Ovo znači da trebate znati promijeniti perspektivu. Dakle, čaša nije ni napola puna, ni napola prazna, već je oboje. Izazovite sebe, i u situaciji nemojte gledati mane, već prilike.

Problem trebate promatrati s više strana, poput dijamanta. Također trebate tražiti uvid stručnjaka u problem.

Rješavanje problema je timski sport. Međutim, nemojte previše biti ograničeni ulogama; primjerice, možete pitati stručnjaka za tehnologiju da vam da svoje mišljenje o modelu marketinga.

7. Modelirajte problem

Kad problem uobličite u model, o njemu ćete razmišljati jednostavnije, bez da se dubite u detaljima. Kako razmišljati poput Billa Gatesa?

Iskušajte njegovu tehniku: pisanje na ploču. Na ploči možete lako oslikati ideje, i vizualizirati ih. Osim toga, na ploči možete ocrtati problem, te nacrtati rješenje.

Sjetite se riječi Georga Boxa: “Svi modeli su pogrešni, no neki su i korisni.”

8. Razmišljajte o sustavu i ekosustavu

Bill Gates razmišlja inženjerski. On na problem gleda kao na sustav. Vi možete napraviti slično: ocrtajte sustav, i pitajte se koji su njegovi dijelovi?… Kako ovaj sustav funkcionira?… Kako se ovi mali dijelovi spajaju u cjelinu?…. Kakav je tok sistema?… Što ulažem, a što dobivam?

Kad vam sustav postane opipljiv, možete se pitati koji je ekosustav, odnosno sustav sustava.

9. O problemu razmišljajte kroz dulje razdoblje

Lako je na problem gledati kao na isječak iz filma. Međutim, vrlo je izazovno staviti problem u kontekst, i rješavati ga kroz dulji period. Vrijeme drastično mijenja perspektivu – razmislite samo o tome kako se trendovi mijenjaju.

Promislite o održivosti ideje. Neke stvari možda trenutno izgledaju sjajno, no raspadnu se kad im posvetite više vremena. No, vrijeme je ponekad na vašoj strani. Možda pronađete bolje prilike.

10. Razmišljajte strateški

Strategija vodi vaša djela. Možete razmišljati strateški na više načina.

Razmislite o srži vašeg rada (o misiji, viziji, vrijednostima, te ciljevima). Uzmite u obzir internu analizu (snage i slabosti, resurse i kapacitete). Razmislite i o eksternoj analizi (kompetitivnoj analizi, prilikama i prijetnjama, te stanju u struci).

Promislite i o strukturi vaše tvrtke (o kontroli i inicijativi, kulture u tvrtki, te ljudima. Uzmite u obzir i izvršenje (uloge u egzekuciji, odgovornosti, planove djelovanja, mjerenja). Na posljetku, promislite o funkcionalnim strategijama (marketingu i prodaji, ljudskim resursima, i istraživačkom te razvojnom timu).

Strateške odluke su bitne za biznis.

Usporedite svoja razmišljanja s Gatesovima

Ako vam se ovih deset razmišljanja ne čine upečatljivima, usporedite ih s vlastitima, odnosno sa standardnim obrascima. U pravilu se ljudi:

  • manje fokusiraju na emocionalnu inteligenciju, a više ih vodi emocionalna reakcija
  • češće razmišljaju o problemu, bez da biraju prave probleme kojima se trebaju baviti
  • postavljaju ograničen broj pitanja, i to iz jednog kuta gledišta
  • gube u detaljima, umjesto da se odmaknu, modeliraju problem, i razmišljaju o mogućnostima. Također ne razmišljaju o sustavu i ekosustavu
  • ne razmišljaju o problemu kroz duži period (pogotovo ako pričamo o godinama)
  • ne razmišljaju strateški ni taktično, ili prekasno razmišljaju o prednostima i nedostacima situacije

Dobra vijest je ta da je razmišljanje samo vještina, koju možemo izoštriti.

(preuzeto sa sourceofinsight.com)