Site icon Stratego.hr

Motivacija je precijenjena. Puno bitnije je okruženje

Puno sam puta čuo kako ljudi vlastiti neuspjeh opravdavaju nedostatkom volje, ili čak talenta, dok istovremeno tvrde da je za uspjeh potreban naporan rad, trud, i ustrajnost.

Jasno, to su bitne stvari. Međutim, zanimljivo je promotriti kako se ljudsko ponašanje s vremenom oblikovalo – uvidjet ćete da je motivacija (čak i talent) često precijenjena. U većini slučajeva, puno bitnije je okruženje.

U nastavku slijedi jedan pomalo iznenađujuć primjer navedenoga:

Oblikovanje ljudskog ponašanja

U svojem nagrađivanom djelu “Guns, Germs, and Steel“, znanstvenik Jared Diamond je naglasio očitu stvar: različiti kontinenti imaju različite oblike. Ovo se na prvi pogled čini irelevantnim, no izgleda da okoliš ima ogroman utjecaj na ljudsko ponašanje.

Primjerice, Sjeverna i Južna Amerika su orijentirani sa sjevera na jug. To jest, kopnena masa Sjeverne i Južne Amerike je “vitkog, visokog” oblika. Slična je i Afrika. Glavna os se proteže sa sjevera na jug.

Kod Euroazije situacija je obratna: taj masivan komad kopna se proteže s istoka na zapad.

Vrlo je zanimljivo kako je oblik svakog kontinenta utjecao na ponašanje ljudi kroz prošlost.

Okruženje ima nevjerojatnu moć

Kad se diljem planete počela širiti poljoprivreda, poljoprivrednim kulturama se bilo mnogo lakše širiti u smjeru istok-zapad nego sjever-jug. To je zato što područja iste zemljopisne širine imaju sličnu klimu; osunčanost odnosno padaline, i jednake promjene godišnjih doba. Zbog toga su farmeri iz Europe i Azije uzgojili nekoliko kultura (ječam, riža, raž), te sadili ih u područjima od Francuske do Kine.

S druge strane, klimatski uvjeti uvelike variraju od sjevera prema jugu. Razmislite samo koliko se po klimi razlikuju Kanada i Meksiko. Mnoge biljke koje rastu u toplim, ne rastu u hladnim podnebljima. Kako bi raširili usjeve sjeverno i južno, farmeri su morali pronaći i uzgojiti nove biljke.

Zbog razlika u okruženju, odnosno okolišu, poljoprivreda se širila 2 do 3 puta brže u Europi i Aziji nego u Americi. Tijekom dužeg perioda, ovo je imalo ogroman utjecaj. Povećana proizvodnja hrane u Europi i Aziji dovela je do rapidnog porasta stanovništva u tim područjima. Uz više ljudi, ljudi Europe i Azije uspjeli su skupiti veće vojske i razviti nove tehnologije te inovacije.

Promjene su krenule pomalo – usjev se širio malo brže, broj stanovništva je malo brže rastao – no s vremenom razlika je postajala osjetna. Dakako, i drugi faktori su utjecali na razlike, no oblik kontinenta je definitivno bitan razlog zašto su Europljani postali moćni, i preoteli zemlju Američkim domorocima.

Motivacija je precijenjena, okruženje je bitnije

Okruženje je poput nevidljive ruke koje oblikuje ljudsko ponašanje. Često smatramo da su naše navike posljedica naše motivacije, talenta, i truda. Naravno, te osobine su bitne. No iznenađujuće je to što, pogotovo kroz dulje razdoblje, okruženje nadjača vaš karakter i osobine.

Zamislite da morate saditi rajčice u Kanadi zimi. Možete biti najtalentiraniji farmer na svijetu, no to nije bitno. Snijeg je slaba zamjena za tlo.

Ne postoje dokazi da su Europski i Azijski farmeri bili talentiraniji ni motiviraniji od farmera na ostatku planeta. Ipak, uspjeli su raširiti poljoprivredu dva do tri puta brže od drugih. Želite li maksimizirati izglede za uspjeh, trebate djelovati u okruženju koji ubrzava ostvarenje rezultata, a ne u onom u kojem se vaš rad usporava.

Kako dizajnirati bolje okruženje

Postoji mnogo načina na koje možete dizajnirati okruženje kako bi vas poticalo na uspjeh.

Evo tri jasne strategije:

Prvo, automatizirajte dobre odluke. Bilo kad možete, dizajnirajte okoliš koji za vas donosi dobre odluke. Primjerice, želite li smršavjeti, kupite manje tanjure. Studije Briana Wansinka sa Sveučilišta Cornell pokazuje da ljudi jedu 22 posto manje hrane kada se prebace s tanjura promjera 30 centimetara, na tanjur promjera 25 cm. Slična stvar može se primijeniti i na društvene mreže – danas postoje softwarei koji blokiraju društvene mreže, i tako vam blokiraju distrakcije i odugovlačenje. Vaša snaga volje tada postaje automatizirana.

Drugo, uđite u tok. Prije nekoliko godina, tvrtka PetSmart je promijenila način izdavanja računa. Nakon što bi provukli karticu, klijentima bi prikazali ekran na kojem bi ih pitali “bi li možda htjeli donirati novac za nezbrinute životinje?” Tim jednostavnim potezom, PetSmart Charities je prikupio 40 milijuna američkih dolara u godini.

I vi možete oblikovati svoje okruženje tako “ulazite u tok” dobrih navika. Primjerice, želite li naučiti novi instrument, mogli bi ga držati nasred dnevne sobe. Ili, želite li ići u teretanu, vjerojatnije je da ćete u nju odlaziti ako nalazi na putu do vašeg posla, nego da se nalazi u vašem kvartu, ali u suprotnom smjeru od posla. Bilo kada budete mogli, dizajnirajte svoje navike tako da prate tok vaših trenutnih obrazaca ponašanja.

Treće, umanjite negativnost oko sebe. Stari farmeri nisu mogli otkloniti prirodne barijere koje su ih priječile, no vi to možete. Primjerice, Japanski proizvođači televizora su promijenili razmještaj stvari na radnom mjesto kako bi uštedjeli vrijeme koje se trošilo na bespotrebno okretanje, migoljenje, i krivljenje kralježnice. Vi također možete ukloniti negativnosti iz okoline. Primjerice, lakše ćete izbjeći nezdravu hranu spremite li je na manje vidljivo mjesto (hrana koja je bliže očima češće se jede).

Sreća okoline

Često krivimo okolinu kad stvari pođu po zlu. Ako ste izgubili posao, to je zbog lošeg gospodarstva države. Izgubite li u nekom sportu, to je zato što vam ne odgovara teren (golovi su premaleni, parket je presklizak). Kasnite li na posao, to je zbog gužve u prometu, Njujorških razmjera.

S druge strane, kada pobjeđujemo, okolinu sasvim ignoriramo. Kad dobijete posao, to je zato što ste talentirani i simpatični. Kad pobijedite u sportu, to je zato što ste igrali bolje. Ako dođete ranije na sastanak, to je zato što ste organizirani i brzi.

Važno je da zapamtite da okolina utječe na naše ponašanje, dobro i loše. Ljudi koji se drže dobrih navika najčešće dolaze iz okruženja koje im olakšava takvo ponašanje. Suprotno tome, ljudi koji se svojski trude uspjeti ne mogu to učiniti zbog svoje okoline. Često je nedostatak volje upravo uzrokovan lošim okruženjem.

Život je igra, i želite li osigurati bolje rezultate tijekom duljeg perioda, igrajte se u okruženju koje vas potiče. Pobjednici najčešće pobjeđuju jer im je okruženje to olakšalo.

(preuzeto s bloga jamesclear.com)

Exit mobile version