U Orisu – Kući arhitekture otvorena
izložba radova hrvatskih dizajnera DA, voDA! U izradu predmeta za
konzumaciju zagrebačke vode kreće se uskoro
Zagrebačka voda uskoro će se piti iz čaša s potpisom hrvatskih dizajnera
U Orisu – Kući arhitekture otvorena je izložba DA, voDA! na kojoj se
mogu razgledati radovi pristigli na natječaj za dizajnersko rješenje
predmeta koji se koriste pri konzumaciji zagrebačke vode. Taj su
natječaj u povodu 140. obljetnice Zagrebačkog vodovoda raspisali Grad
Zagreb, Zagrebački holding te Vodoopskrba i odvodnja. Time je u
Hrvatskoj napravljen iskorak u dizajnu te njegovanju i vrednovanju vode
kao ključnog prirodnog resursa.
„Grad Zagreb zaslužuje održivu budućnost, a ona se
izgrađuje kako velikim, tako i malim projekatima. Dizajn predmeta za
konzumaciju zagrebačke vode spada među takve naizgled male projekte, ali
koje trebamo doživjeti izvan njihovih stvarnih gabarita jer su simbol
mnogo većih vrijednosti“, kazala je dr. sc. Olivera Majić, zamjenica gradonačelnika Grada Zagreba.
Dodala je kako Zagreb spada među europske metropole koje se mogu
pohvaliti pitkom vodom iz slavine, no da tu blagodat treba očuvati.
Ocjenjivački sud natječaja za dizajnersko rješenje predmeta koji se
koriste pri konzumaciji zagrebačke vode, odlučio je ne dodijeliti prvu
nagradu, no dodijeljene su po dvije jednakovrijedne druge i treće
nagrade. Drugo mjesto dijele rad Tokpotok čije su autorice Bruna
Gloković i Tanja Virag uz mentorstvo Andree Hercog, i rad Manda autorica
Ive Ćurković Spajić i Karle Glavaš. Treće je mjesto pripalo radu Zgoda
čiji je autor Market Kolektiv, te radu Pitka autora Filipa Havraneka i
Kristine Lugonje.
„Nagrađeni radovi potvrda su izvrsnosti hrvatskih
dizajnera, a predmeti koji će se izraditi, bit će najbolji ambasadori
nacionalne kreativnosti i umijeća stručnog dizajna koji zauzima sve
važnije mjesto na karti vrhunskog svjetskog dizajna. Predmeti će se
rabiti u Hrvatskoj, ali i inozemstvu. Svrha natječaja je omogućiti
izradu seta predmeta koji će osnažiti prepoznatljivost jednog od
ključnih prirodnih resursa Zagreba čime se stremi kod građana dodatno
osvijestiti njegovu vrijednost i potaknuti ih na njegovo očuvanje.
Predmeti će se koristiti u javnim ustanovama Grada Zagreba među kojima
su vrtići, škole, domovi za starije te domovi zdravlja, te kao
protokolarni darovi. Zagrebačke vrijednosti i hrvatski dizajn tako se u
jedinstvenoj sinergiji predstavljaju na nacionalnoj i međunarodnoj
sceni“, kazala je Sanja Jerković, pročelnica
Gradskog ureda za strategijsko planiranje i razvoj Grada te predsjednica
Ocjenjivačkog suda natječaja, uručujući priznanja autorima nagrađenih radova.
Studenticama Bruni Gloković i Tanji Virag to je prva nagrada za dizajn. Predstavljajući građanima svoj koncept kazale su: „Rad
Tokpotok nadahnut je geografskim položajem Zagreba, tj. planinom koja
nad njim stoji, te potocima koji se niz Medvednicu slijevaju.
Stiliziranjem planine i potoka dobili smo oblikovno rješenje našeg
projekta, a ulijevanjem vode u proizvod postigli smo dinamiku i igru
plavih linija i vode. Metaforičko je to oživljavanje proizvoda vodom
koja pak u stvarnosti karakterizira i oživljava Grad Zagreb.”
Iva Ćurković Spajić i Karla Glavaš inspiraciju su pronašle u Manduševcu. „Želja
nam je bila na dosjetljiv način kroz legendu o Mandi identitetski i
simbolički promovirati jedinstveni prirodni resurs – zagrebačku pitku
vodu. Težili smo da sustav proizvoda bude podjednako funkcionalan koliko
i atraktivan“, kazale su autorice.
Market Kolektiv svojim je radom Zgoda vodu želio približiti urbanom stanovništvu na simboličkoj razini, povezujući ono izvorsko i izvorno zagrebačko.
„Dio s kojim smo najzadovoljniji, je činjenica da smo konzumaciju
komunalne vode pretvorili u ritual i dali joj na važnosti u kućanstvu –
i na simboličnoj, i na funkcionalnoj, i na estetskoj razini“, istaknule su Katarina Perić, Marita Bonačić i Iva Hrvatin iz Market Kolektiva.
Stvaranje rituala bila je misao vodilja i Filipu Havraneku i Kristini Lugonji pri stvaranju rada Pitka. „Vizualni
kod za isticanje kvalitete vode preuzeli smo iz prirode pa se
postizanjem efekta njezina kretanja asocira na njezinu čistoću i
pitkost”, rekli su autori primajući priznanje. Govoreći o
natječaju, kazali su da je riječ o u Hrvatskoj posebnom projektu jer
prepoznaje važnost dizajnera u kreiranju identiteta grada.
Natječajem se od kandidata tražilo da oblikuju prepoznatljiv sustav
predmeta, od čaše, bokala, boce, termoboce, kalupa za led, inovativnoga
uporabnog predmeta za ispijanje vode do prateće ambalaže tako da budu
identitetski i simbolički povezani s pitkom vodom iz zagrebačkog
vodocrpilišta kao jedinstvenim prirodnim resursom.
Izložba radova pristiglih na natječaj u Orisu može se razgledati do 26. siječnja 2019.
U izradu predmeta krenut će se idućih mjeseci.